Picasso Ölmedi El verdi
Türkiye Picasso’su ile tanınan İsmet xBilen neden harika bir sanatçı?
İyi soru… Yetenekli sanatçının özelliği, sadece çevredeki dünyayı algılamaya değil, aynı zamanda onu bir şekilde etkilemeye, neşe, üzüntü, keder, mutluluk veya ilham deneyimleme eğilimindedir
İsmet xBilen’in eserlerinde renkler her yerde tuvali kuşatıyor. Ancak rengin algıyı manipüle etmek için görünmez bir araç olduğu değil, doğru ruh halini aktarma için, kombinasyonunu kullanarak uyum sağlayan, kompozisyon çizimi aktarmak için.
Tuval üzerinde uyumlu ve doğru renkler topluluğu, resmin temel başarısıdır.
Tuval üzerinde uyumlu ve doğru renkler topluluğu, resmin temel başarısıdır. Doğadaki ve resimdeki renk, bir ve aynı doğal olgudur. İsmet XBilen’in doğadaki renkle ilişkisi ile bir resimdeki renkle ilişkisi arasında derin bir fark var.
Gelelim, Pablo Picasso ve Türkiye Picasso’su İsmet xBilen’in Benzerliklerine; Çalışmalarının farklı dönemlerine ait eserlerinin, çeşitli yorumlarla, kendi adıyla imzalı eserleri karşılaştırma yapabilirsiniz.
Her ikiside en geleneksel akademik sanat eğitimini aldılar.
Her ikiside nasıl çizileceği biliyor. Çalışmalarını çok başarılı bir şekilde aktarıyorlar. Her ikiside kalem tutmayı öğrendiği andan Picasso ölümüne kadar resim yaptı. İsmetxBilen şu ana kadar. Her ikiside en geleneksel akademik sanat eğitimini aldılar. Aldıkları eğitimle, mevcut olan tüm tekniklerde ustalaştılar – Gravürden heykele. Ve geleneksel olmayan çalışmalara kadar.
Her ikiside alışılmış yöntemleri yıktılar, kelimenin tam anlamıyla onları tuğla tuğla parçalara ayırdılar. Ancak, her zaman var olan birçok isyancının aksine, yıkım uğruna değil, alınan yapı malzemelerinden yeni bir şey inşa etmek için yok ettiler. Biçimi yok ederek yaratırlar, imgeleri taklit edilemez, yarattıkları dünya benzersizdir.
Evrensel bir algı organı olarak, beş duyu üzerinde üst yapı görevi görmektedir.
Kronolojik olarak bakıldığında, her ikisini eserleri, ampirik nesnelerden sapma ve herhangi bir dış deneyime karşılık gelmeyen ve bilincin arkasında bulunan iç dünyadan gelen bu öğelerin sayısını artırma yönünde artan bir eğilim göstermektedir. Evrensel bir algı organı olarak, beş duyu üzerinde üst yapı görevi görmektedir.
İsmet XBilen ayrıca graffiti sanatcısı, Duvar resimleri 10 Bin metrekareden fazla..
İsmet XBilen 74. Kişisel sergisini İstanbul’un yeni gözde turistik bölgesi Galataport Tophane Acanthus Sanat Merkezinde açtı. Tüm Akademisyen, sanatcı, siyasi, iş Dünyasının sanatseverleri ve elit davetliler açılışda hazır bulundular.
Barok döneminin bir Alman bestecisi ve müzisyeni olan Johann Sebastian Bach.
İsmet xBilen, “Bu resmimin ana teması İstanbul ve Joann Sebastian Bach; neden böyle!; Doğunun Bach’ı aslında Dede Efendi’dir; Batının müzik dahisi ve en büyüğüde Bach’tır…” şeklinde temasını ifade ediyor.
Gerçekdende bir tarafda ; Eserlerinde Avrupa müzik sanatının geleneklerini ve en önemli başarılarını toplayan ve birleştiren ve aynı zamanda tüm bunları virtüöz bir kontrpuan kullanımı ve ince bir mükemmellik duygusu ile zenginleştiren Barok döneminin bir Alman bestecisi ve müzisyeni olan Johann Sebastian Bach.
Diğer tarafda; Üslûp ve melodik yapı itibariyle çok farklı olan, Türk mûsikisi tarihinin önde gelen birkaç siması arasında yer alan bazı eserlerinde Batı müziği etkisinin arayışların görüldüğü, ifadeleriyle, geniş kitlelere yaymak amacıyla çeşitli formlarda da eserler bestelemiş Dede Efendi.
Müzikal seslerden tümü renk olarak tuvalde resim dilidir.
Sanatcı xBilen, müzikden ilham almış. Sanatsal resim araçlarının müzik sesleriyle analojisi de dille olan analoji kadar doğaldır. Gerçekliğin ses fenomenleri, Avrupa veya Doğu müziğinin ses stokunu oluşturan müzikal tonlardan ve enstrümantal renklerden de sonsuz derecede çeşitlidir. Doğanın tüm seslerinden, müziğin dilini oluşturan müzikal seslerden tümü renk olarak tuvalde resim dilidir.
Renk, sanatçının tasvir ettiği bir gerçeklik olgusudur. Bir resimdeki renk, sanatsal bir araçtır, resim dilinin bir ögesidir. Renk sistemi, genel sanatsal görevlerden koparılarak kavranamaz. Resim dilinin bir temsil dili olarak yaratıldığını asla unutmamalıyız. Renk neyi ve nasıl tasvir ettiğine bağlı olarak birçok yeni nitelik kazanır. Soyut olarak alınan renkler, renk gövdesinin noktaları değil, renk sistemine giren ve uyum sağlayan resimsel dilin kelimeleridir. Temaya uygun kavramı kapsıyor sergi.
İsmet xBilen sergi eserlerinde Reçine, papatya yağı, kök boyaları, vs 40 değişik malzeme.kullandığını, sergi özünde matematik ve cebirsel düşüncelerinin evrenin sonlarını geçmeye çalışan düşüncelerini koyduğunu, Coronavirüs oluşmadan, coronavirüse doğru yalın kılınç hucum etdiği kompozisyonu örnekliyor.
İşte gerçek bir sanatçı.
Yaptığımız röportajda birde anekdot paylaşıyor. “Hiç tanımadığım Dünyanın bir numaralı hatta en büyüğü bir sanat editörü, hakkımda yaptığım resimleri bir yerde gördükten sonra şunları söylemiş; ” İşte gerçek bir sanatçı. “ bunu söyleyen Dünyanın bir numaralı müzesinin yani Newyork metropolitan müzesinin sanat editörü; direktörü Peter Kiristoff.”
İsmet xBilen’in sergisi, Tophane Mumhane caddesi Acanthus Sanat Merkezde 28 Şubata 2022 tarihine kadar izlenebilir.
yilmazparlar@yahoo.com